Α. ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
1. Ορισμοί
Σχολείο: βασικός θεσμός της κοινωνίας, μέσω του οποίου μορφώνονται και διαπαιδαγωγούνται οι νέοι, ώστε να μετατραπούν σε ώριμους, υπεύθυνους και δημιουργικούς πολίτες.
Παιδεία: οι γνώσεις και η ευρύτερη καλλιέργεια που αποκτά ο άνθρωπος σε όλη τη διάρκεια της ζωής του και που τον βοηθούν στην ολοκλήρωση της προσωπικότητάς του. Είναι η ηθική, η ψυχική και η πνευματική καλλιέργεια.
Μόρφωση: η διάπλαση της ψυχής και του πνεύματος του ανθρώπου με την επίδραση της παιδείας.
2. Η προσφορά του σχολείου
- απόκτηση γνώσεων και πνευματικών εφοδίων
- όξυνση κριτικής ικανότητας
- μετάδοση ηθικών αξιών
- καλλιέργεια χαρακτήρα
- ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας και αλληλοσεβασμού
- προώθηση του δημοκρατικού ιδεώδους
- ανάπτυξη μελλοντικού επαγγελματικού προσανατολισμού
- κοινωνικοποίηση
- διεύρυνση των ενδιαφερόντων των μαθητών
- ανίχνευση κλίσεων - ταλέντων
3. Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο
- μεταβατικό στάδιο από την παιδική ηλικία στην ωριμότητα
- δύσκολη περίοδος για τον μαθητή
- βίωση αντιφατικών συναισθημάτων
- προσαρμογή σε μια νέα πραγματικότητα με ποικίλες προκλήσεις μα και αρκετές
δυσκολίες
- υψηλότερες απαιτήσεις εκ μέρους οικογένειας και καθηγητών
- περιορισμένος ελεύθερος χρόνος, «φορτωμένο» πρόγραμμα
- πιο δύσκολα και περισσότερα μαθήματα
- διαφορετικός τρόπος προαγωγής στην επόμενη τάξη (εξετάσεις)
- ανάγκη κατανόησης και υποστήριξης από γονείς και εκπαιδευτικούς
4. Συναισθήματα μαθητών κατά τις πρώτες μέρες τους στο Γυμνάσιο
Θετικά:
- αδημονία/ ανυπομονησία/ προσμονή (για νέες εμπειρίες)
- χαρά και ενθουσιασμός (για τη γνωριμία με νέα παιδιά)
- περηφάνια (γιατί μεγάλωσαν)
- αυτοπεποίθηση (πίστη ότι θα ανταπεξέλθουν στις όποιες δυσκολίες)
Αρνητικά:
- προβληματισμός, αγωνία, άγχος (λόγω των διαγωνισμάτων, των πολλών και δύσκολων μαθημάτων)
- αμηχανία (λόγω του ψυχρού και απρόσωπου κτηρίου και της παρουσίας άγνωστων προσώπων)
- φόβος (λόγω των τελικών εξετάσεων και των αυστηρών καθηγητών ή διευθυντών)
- λύπη (λόγω του αποχωρισμού με τους παλιούς φίλους)
Β. ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ
εγκλιματίζομαι = εξοικειώνομαι (με)/ προσαρμόζομαι (σε)
π.χ. Οι μαθητές εγκλιματίζονται στο καινούργιο σχολικό περιβάλλον.
αλληλοδιδασκαλία= παλιό σύστημα διδασκαλίας κατά το οποίο οι μεγαλύτεροι και πιο προχωρημένοι μαθητές δίδασκαν τους μικρότερους, με την επίβλεψη του δασκάλου
π.χ. Η διδακτική μέθοδος της αλληλοδιδασκαλίας προωθεί την ενεργό συμμετοχή των παιδιών στη μαθησιακή διαδικασία.
αλληλεπίδραση= η αμοιβαία επίδραση προσώπων, φαινομένων ή καταστάσεων.
π.χ. H αλληλεπίδραση δύο πολιτισμών που έρχονται σε επαφή προσφέρει τα μέγιστα στην πρόοδο μιας χώρας.
διάδραση= η αλληλεπιδραστική, η αμφίδρομη σχέση μεταξύ δύο ατόμων (ή ομάδων) ή μεταξύ ανθρώπων και (υπολογιστικών) μηχανών, διαδραστικός
π.χ. Βαθμιαία εισάγονται στα σχολεία διαδραστικοί πίνακες διδασκαλίας.
διαπαιδαγώγηση= ο τρόπος με τον οποίο ανατρέφεται και εκπαιδεύεται κανείς
π.χ. Ανέθεσε τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών του σε ξακουστούς δασκάλους.
επιμόρφωση= η παροχή πρόσθετων γνώσεων σε ένα αντικείμενο
π.χ. Η εντατική επιμόρφωση επιτυγχάνεται μέσω της παρακολούθησης σεμιναρίων.
αμάθεια= η έλλειψη γνώσεων για μεγάλο μέρος θεμάτων ή πραγμάτων που θεωρούνται βασικά, η απαιδευσία
π.χ. H αμάθεια κυριαρχούσε τα χρόνια του Μεσαίωνα.
αναλφαβητισμός= η άγνοια των στοιχειωδών γραμμάτων, η αδυναμία ανάγνωσης και γραφής
π.χ. Ο αναλφαβητισμός είναι ένα φαινόμενο που πλήττει κυρίως τις χώρες του Τρίτου κόσμου.
ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας= όταν οι μαθητές δουλεύουν σε ομάδες με την καθοδήγηση του καθηγητή τους
π.χ. Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας πρέπει να χρησιμοποιείται ευρέως στα σχολεία, ώστε οι μαθητές να καλλιεργήσουν την επικοινωνία και τη συνεργασία μεταξύ τους.
παρωχημένες (διδακτικές μέθοδοι)= ξεπερασμένες, αναχρονιστικές, πεπαλαιωμένες
π.χ. Όταν οι καθηγητές χρησιμοποιούν παρωχημένες μεθόδους διδασκαλίας, το μάθημα γίνεται ανιαρό (=πληκτικό/ βαρετό) για τους μαθητές.
Δες ολόκληρο το μάθημα και πολλά ακόμη μαθήματα στο https://app.brainy.gr/login