My brainy
11 Φεβρουαρίου 2022

Έκθεση Α’ Γυμνασίου | 6η Ενότητα: Ε.2 Δραστηριότητες παραγωγής λόγου

brainy

Εκπαιδευτική Ομάδα

«Διαβάσατε σε μια εφημερίδα ένα άρθρο που καταδικάζει τα ηλεκτρονικά παιχνίδια (η αφορμή της επιστολής) τονίζοντας τις αρνητικές πλευρές τους. Γράψτε μια επιστολή - απάντηση στην εφημερίδα, υποστηρίζοντας την άποψη ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορούν να έχουν και θετική πλευρά και να ωφελούν τα παιδιά σε κάποιες περιπτώσεις.»

Κειμενικό είδος: επιχειρηματολογία

Επικοινωνιακό πλαίσιο: επίσημη επιστολή --> ύφος σοβαρό: χρήση γ’ προσώπου

Έχει συγκεκριμένη δομή:  

1. προσφώνηση - αποφώνηση
2. πρόλογος: συγκεκριμένο περιεχόμενο
3. επίλογος: συγκεκριμένο περιεχόμενο

1. Προσφώνηση: πάνω αριστερά
Π.χ. Αξιότιμε/ Αγαπητέ κύριε, Κύριε Διευθυντά, κ.ά.

2. Πρόλογος: η ιδιότητα του αποστολέα + η αφορμή της επιστολής + το θέμα της Επιστολής/ η γνώμη μου  

Παραδείγματα:  

- Με την ιδιότητα του (της)/ Εκπροσωπώντας τον σύλλογο/ το σχολείο ...  

- ... σας αποστέλλω την επιστολή αυτή προκειμένου να ...  

- ... απευθύνομαι σε εσάς γνωρίζοντας την εμπειρία σας/ προβληματισμένος σχετικά με ... 

- Με αφορμή... σας αποστέλλω αυτήν την επιστολή για να επισημάνω/ για να εκφράσω τις απόψεις μας σχετικά με... 

- Επιτρέψτε μου να καταθέσω τις έντονες διαφωνίες μας … , καθώς πιστεύω ακράδαντα ...

3. Κύριο μέρος: παρουσίαση του θέματος (επιχειρήματα υπέρ των ηλεκτρ. παιχνιδιών)

1η παράγραφος --> 1ο επιχείρημα
ανάπτυξη νοημοσύνης 

Θεματική περίοδος: εισαγωγική πρόταση για τη θετική επίδραση στον τομέα της νοημοσύνης. (Δεν ξεχνάω να χρησιμοποιώ τις κατάλληλες συνδετικές φράσεις!)

  • Επεξήγηση των δεξιοτήτων που αναπτύσσονται στο παιδί. Π.χ.: παιχνίδια γνώσεων και στρατηγικής --> προσφορά ποικίλων πληροφοριών, όξυνση κριτικής σκέψης, ενίσχυση παρατηρητικότητας, επινοητικότητας, αύξηση προσοχής κτλ. 
  • Συμπέρασμα
    Π.χ.: αναφορά στην απόκτηση γνωστικών δεξιοτήτων --> δημιουργική η ενασχόληση με τέτοιου είδους παιχνίδια. 

2η παράγραφος --> 2ο επιχείρημα
κοινωνικοποίηση

Θεματική περίοδος: εισαγωγική πρόταση για τον ρόλο των νέων τεχνολογιών στην κοινωνικοποίηση ιδίως των παιδιών. 

  • Γιατί συμβαίνει αυτό; Π.χ.:
    α. ανάγκη ένταξης σε μια ευρύτερη ομάδα και αποδοχή από αυτήν
    β. ιδιαίτεροι κώδικες επικοινωνίας μεταξύ των παιδιών συμβατοί με την εξέλιξη της τεχνολογίας
    γ. ανταλλαγή πληροφοριών και συμβουλών
    δ. διεύρυνση του φιλικού τους κύκλου 
  • Συμπέρασμα. Π.χ.:
    σχόλιο στον τρόπο με τον οποίο οι σύγχρονες συνθήκες ζωής έχουν μεταβάλει τη διαδικασία της κοινωνικοποίησης. 

3η παράγραφος --> 3ο επιχείρημα
ψυχαγωγία, διασκέδαση

Θεματική περίοδος: εισαγωγική πρόταση για τον ιδιαίτερο τρόπο ψυχαγωγίας που συναρπάζει και γοητεύει τα παιδιά. 

  • Γιατί συμβαίνει αυτό; Π.χ.:
    α. φανταστικός κόσμος που συνδυάζει δράση και περιπέτεια
    β. ελκυστικός τρόπος διαφυγής από το άγχος και την πίεση της καθημερινότητας
    γ. συνδυασμός ήχος και εικόνας, συνεχής εξέλιξη και τελειοποίηση τεχνολογικών μέσων --> προσφορά νέων δυνατοτήτων, διέξοδος από την μονοτονία. 
  • Συμπέρασμα. Π.χ.: σχόλιο για τον διασκεδαστικό τρόπο εξοικείωσης με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και εν γένει με την τεχνολογία. 

 4. Επίλογος: ανακεφαλαίωση + προτροπή/ προσμονή για απάντηση κ.ά. Π.χ.:

  • συμπέρασμα για το αν πρέπει να καταδικάζουμε ή να απορρίπτουμε τη σημασία των ηλεκτρονικών παιχνιδιών 
  • προτροπή για τον τρόπο αντιμετώπισης των κινδύνων και για τη χρήση των παιχνιδιών αυτών με μέτρο. 

Χρησιμοποιώ φράσεις όπως:

  • Είμαι βέβαιος πωςε σοβαρά υπόψη σας τις παρατηρήσεις μου ... 
  • Νομίζω πως, καταθέτοντας τις απόψεις μου σε εσάς, βοηθάω στην ενημέρωση ...
    (και άλλες παρόμοιες) 

5. Αποφώνηση: κάτω δεξιά
 Π.χ. Με εκτίμηση/ Ευχαριστώ για τον χρόνο σας
+
Ονοματεπώνυμο, ιδιότητα αποστολέα