Κεφάλαιο 1ο
1.1 Τι είναι η Χημεία και γιατί τη μελετάμε;
-Ποια επιστήμη ονομάζεται Χημεία και τι μελετά.
-Τι είναι "φυσικό" και τι "ανθρωπογενές" περιβάλλον.
-Πώς μας βοηθά η Xημεία στην καθημερινή μας ζωή.
1.2 Καταστάσεις των Υλικών
-Ποιες είναι οι καταστάσεις των υλικών και ποια τα χαρακτηριστικά της κάθε μίας.
-Από ποιους παράγοντες εξαρτάται η φυσική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ένα υλικό.
-Ποιες είναι οι δυνατές μετατροπές μεταξύ των καταστάσεων και πώς ονομάζεται η κάθε μία.
Ασκήσεις βιβλίου – Άσκηση 3
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/1-enotita-1i-isagogi-sti-chimia/1-2-katastasis-ton-ilikon/video-1-2-katastasis-ton-ilikon-2
1.3 Φυσικές ιδιότητες των υλικών
-Ποιες είναι οι φυσικές ιδιότητες των υλικών.
Ασκήσεις βιβλίου – Άσκηση 4
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/1-enotita-1i-isagogi-sti-chimia/1-3-fisikes-idiotites-ton-ilikon/video-1-3-i-fisikes-idiotites-ton-ilikon-erotisis-vivliou
Κεφάλαιο 2ο
2.1 Το νερό στη ζωή μας
-Γιατί το νερό είναι θεμελιώδης παράγοντας της ζωής στον πλανήτη μας. Ποιες είναι οι κυριότερες χρήσεις του.
-Με ποιους τρόπους μπορούμε να ανιχνεύσουμε εάν υπάρχει νερό σε στερεές, σε υγρές και σε αέριες μάζες.
-Ποια διεργασία ονομάζεται «Κύκλος Του Νερού».
Ερωτήσεις εμπέδωσης – Ερώτηση 3
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-1-to-nero-sti-zoi-mas-1/video-2-1-to-nero-stin-zoi-mas-2-4-i-ripansi-tou-nerou-1
2.2 Το νερό ως διαλύτης – Μείγματα
-Ποιες ουσίες ονομάζουμε μείγματα και σε ποιες κατηγορίες χωρίζονται.
-Ποιες είναι οι ιδιότητες των μειγμάτων.
-Τι είναι τα διαλύματα, ο διαλύτης και η διαλυμένη ουσία.
-Γιατί το νερό χαρακτηρίζεται ως παγκόσμιος διαλύτης.
Ασκήσεις βιβλίου – Άσκηση 2
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-2-to-nero-os-dialitis-migmata/video-2-2-to-nero-os-dialitis-migmata-dialimata-2
2.3 Περιεκτικότητα Διαλύματος – Εκφράσεις Περιεκτικότητας
-Τι είναι η περιεκτικότητα ενός διαλύματος και με ποιους τρόπους εκφράζεται.
-Πώς μπορούμε να υπολογίσουμε την περιεκτικότητα σε ένα διάλυμα.
2.3.1 Περιεκτικότητα διαλύματος στα εκατό, βάρος προς όγκο % w/w.
Ασκήσεις βιβλίου – Άσκηση 1
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-3-periektikotita-dialimatos-ekfrasis-periektikotitas/video-2-3-periektikotita-dialimatos-ekfrasis-periektikotitas-2
2.3.2 Περιεκτικότητα διαλύματος στα εκατό, βάρος προς όγκο % w/v.
Ασκήσεις βιβλίου – Άσκηση 2
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-3-periektikotita-dialimatos-ekfrasis-periektikotitas/video-2-3-periektikotita-dialimatos-ekfrasis-periektikotitas-2
2.3.3 Περιεκτικότητα διαλύματος στα εκατό όγκο προς όγκο % v/v.
Ασκήσεις βιβλίου – Άσκηση 3
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-3-periektikotita-dialimatos-ekfrasis-periektikotitas/video-2-3-periektikotita-dialimatos-ekfrasis-periektikotitas-2
2.4 Η ρύπανση του νερού
-Τι είναι τα λύματα και τι οι ρύποι και πώς επηρεάζουν τα υδάτινα οικοσυστήματα.
-Τι συνεπάγεται η ρύπανση του νερού.
-Πώς μπορούμε να αποφύγουμε τη ρύπανση των υδάτινων οικοσυστημάτων.
Ερωτήσεις βιβλίου – Ερώτηση 2 και 3
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-1-to-nero-sti-zoi-mas-1/video-2-1-to-nero-stin-zoi-mas-2-4-i-ripansi-tou-nerou-1
2.5 Διαχωρισμός Μειγμάτων
-Με ποιους τρόπους μπορούμε να διαχωρίσουμε ένα μείγμα στα συστατικά του.
-Σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιείται η:
- Εκχύλιση
- Απόχυση
- Διήθηση
- Απόσταξη
- Χρωματογραφία
- Φυγοκέντριση
Ερωτήσεις εμπέδωσης – Ερώτηση 3
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-5-diachorismos-migmaton/video-2-5-diachorismos-migmaton-1
2.6 Διάσπαση του νερού - Χημικές ενώσεις και χημικά στοιχεία
2.6.1 Διάσπαση του νερού
-Με ποιον τρόπο μπορούμε να διασπάσουμε το νερό.
-Με τι είναι ίσος ο λόγος όγκου υδρογόνου προς τον όγκο οξυγόνου.
-Με τι είναι ίσος ο λόγος μάζας υδρογόνου προς τη μάζα οξυγόνου.
Ασκήσεις βιβλίου – Άσκηση 3
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-6-diaspasi-tou-nerou-chimikes-enosis-kai-chimika-stichia/video-2-6-diaspasi-tou-nerou-chimikes-enosis-kai-chimika-stichia-1
2.6.2 Χημικές ενώσεις και χημικά στοιχεία
-Τι είναι μία χημική ένωση.
-Τι είναι τα χημικά στοιχεία και σε ποιες κατηγορίες χωρίζονται.
-Ποιες είναι οι φυσικές σταθερές.
-Ποιες είναι οι διαφορές μειγμάτων και χημικών ουσιών.
Ασκήσεις βιβλίου – Άσκηση 1
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-6-diaspasi-tou-nerou-chimikes-enosis-kai-chimika-stichia/video-2-6-diaspasi-tou-nerou-chimikes-enosis-kai-chimika-stichia-1
2.7 Χημική Αντίδραση
-Τι είναι οι χημικές αντιδράσεις ποια είναι τα αντιδρώντα και ποια τα προϊόντα.
-Τι ισχύει για τις μάζες των αντιδρώντων και των προϊόντων σε μία χημική αντίδραση.
-Ποια αντίδραση ονομάζεται εξώθερμη και ποια ενδόθερμη.
Ασκήσεις βιβλίου – Άσκηση 2
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-7-chimiki-antidrasi/video-2-7-chimiki-antidrasi-2-11-chimiki-exisosi-1
2.8 Άτομα και μόρια
-Τι πραγματεύεται η «ατομική Θεωρία».
-Τι είναι τα άτομα και πόσα είδη από αυτά υπάρχουν γύρω μας στη φύση.
-Τι είναι τα μόρια και από τι αποτελούνται.
-Σε τι διαφέρουν τα χημικά στοιχεία από τις χημικές ενώσεις σε ατομικό επίπεδο.
Ερωτήσεις εμπέδωσης – Ερώτηση 2
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-8-atoma-kai-moria/video-2-8-atoma-kai-moria-2-10-simvola-chimikon-stichion-kai-chimikon-enoseon-1
2.9 Υποατομικά Σωματίδια – Ιόντα
-Σύμφωνα με την σύγχρονη ατομική θεωρία, από τι αποτελείται ένα άτομο.
-Τι είναι το πρωτόνιο.
-Τι είναι το νετρόνιο.
-Τι είναι το ηλεκτρόνιο.
-Από τι αποτελείται ο πυρήνας του ατόμου και πού βρίσκονται τα ηλεκτρόνια.
-Τι είναι ο ατομικός και τι ο μαζικός αριθμός.
-Τι είναι τα ιόντα και σε ποιες κατηγορίες χωρίζονται. Πώς ονομάζονται τα ιόντα της κάθε κατηγορίας.
-Ποιες ενώσεις ονομάζονται «ιοντικές ενώσεις».
Ερωτήσεις εμπέδωσης – Ερώτηση 3
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-9-ipoatomika-somatidia-ionta/video-2-9-ipoatomika-somatidia-ionta-1
2.10 Σύμβολα χημικών στοιχείων και χημικών ενώσεων
-Πώς παριστάνεται ένα στοιχείο και με ποιο τρόπο δείχνουμε το πλήθος τους.
-Τι ονομάζεται μοριακός τύπος και τι μας δείχνει για μια ουσία.
Ερωτήσεις εμπέδωσης – Ερώτηση 3
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-8-atoma-kai-moria/video-2-8-atoma-kai-moria-2-10-simvola-chimikon-stichion-kai-chimikon-enoseon-1
2.11 Χημική εξίσωση
-Πώς αναπαριστούμε μία χημική αντίδραση.
-Ποια βήματα ακολουθούμε για να γράψουμε ορθά και ολοκληρωμένη μια χημική εξίσωση.
Ερωτήσεις εμπέδωσης – Ερώτηση 2
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/2-enotita-2i-apo-to-nero-sto-atomo-apo-to-makrokosmo-sto-mikrokosmo/2-7-chimiki-antidrasi/video-2-7-chimiki-antidrasi-2-11-chimiki-exisosi-1
Κεφάλαιο 3ο
3.1 Σύσταση του ατμοσφαιρικού αέρα
-Ποια είναι τα στρώματα της ατμόσφαιρας.
-Από τι αποτελείται ο ατμοσφαιρικός αέρας και ποια η περιεκτικότητα των συστατικών του στην επιφάνεια της θάλασσας.
-Από τι εξαρτάται η σύσταση του ατμοσφαιρικού αέρα.
Ασκήσεις εμπέδωσης – Άσκηση 4
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/3-enotita-3i-atmosfairikos-aeras/3-1-sistasi-tou-atmosfairikou-aera/video-3-1-sistasi-tou-atmosfairikou-aera-4
3.2 Οξυγόνο
-Από τι αποτελείται το μόριο του οξυγόνου.
-Με ποιους τρόπους μπορούμε να παρασκευάσουμε οξυγόνο.
-Ποιες είναι οι φυσικές ιδιότητες του οξυγόνου.
-Ποιες ενώσεις ονομάζουμε οξείδια και πώς σχηματίζονται.
-Τι είναι η καύση.
-Γιατί το οξυγόνο είναι απαραίτητο για την έμβια ύλη και πώς αναπληρώνεται.
Ασκήσεις εμπέδωσης – Άσκηση 3 και 4
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/3-enotita-3i-atmosfairikos-aeras/3-2-oxigono/video-3-2-oxigono-2
3.3 Διοξείδιο του άνθρακα
-Τι είναι το διοξείδιο του άνθρακα και ποιες οι φυσικές ιδιότητές του.
-Γιατί το διοξείδιο του άνθρακα είναι τόσο σημαντικό για τη ζωή.
-Ποιος είναι ο κύκλος του άνθρακα.
-Ποιο φαινόμενο ονομάζεται φαινόμενο του θερμοκηπίου.
-Τι προκαλεί την αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.
-Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την ένταση του φαινομένου του θερμοκηπίου.
Ασκήσεις εμπέδωσης – Άσκηση 3
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/3-enotita-3i-atmosfairikos-aeras/3-1-sistasi-tou-atmosfairikou-aera-1/video-3-3-dioxidio-tou-anthraka-2
3.4 Η ρύπανση του αέρα
-Ποιες ανθρώπινες δραστηριότητες προκαλούν ρύπανση.
-Ποιες είναι οι ουσίες που ρυπαίνουν τον αέρα.
-Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τη ρύπανση του αέρα.
Κεφάλαιο 4ο
4.1 Το έδαφος και το υπέδαφος
-Από τι αποτελείται το έδαφος.
-Από τι αποτελείται το υπέδαφος.
-Τι είναι τα πετρώματα και τι τα ορυκτά.
-Ποια είναι τα σημαντικότερα ορυκτά.
Ασκήσεις εμπέδωσης – Άσκηση 3
https://app.brainy.gr/lessons/v-gimnasiou/chimia/4-enotita-4i-edafos/4-1-to-edafos-kai-to-ipedafos/video-4-1-to-edafos-kai-to-ipedafos-1
4.2 Ρύπανση του εδάφους
-Ποιες ανθρώπινες δραστηριότητες ρυπαίνουν το έδαφος.
-Πώς μπορούμε να αποφύγουμε τη ρύπανση του εδάφους.
Ακολουθήστε βήμα βήμα τον οδηγό μελέτης που σας προτείνει η εκπαιδευτική ομάδα του brainy.gr για ολοκληρωμένη επανάληψη και επιτυχία στις εξετάσεις του Ιουνίου.