My brainy
24 Απριλίου 2023

Ιστορία Ε΄ Δημοτικού | Οδηγός Μελέτης Γ' Τριμήνου

brainy

Εκπαιδευτική Ομάδα

Ε  Ενότητα

23ο  Κεφάλαιο: Η νομοθεσία και η διοίκηση εκσυγχρονίζονται

-Ποια προβλήματα δημιούργησαν στο Βυζάντιο οι πόλεμοι με τους γειτονικούς λαούς;

-Τι έκανε ο αυτοκράτορας για να τα αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα;

-Τι αλλαγές έκανε στη νομοθεσία και τη διοίκηση;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/e-enotita/23o-kefalaio-i-nomothesia-kai-i-diikisi-eksigchronizontai

Ερώτηση βιβλίου 2

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/e-enotita/23o-kefalaio-erotisis

24ο  Κεφάλαιο: Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς

-Ποιες αποφάσεις πήραν οι αυτοκράτορες;

-Πόσο κράτησε ο διχασμός και ποιες συνέπειες είχε;

-Πώς ονομάστηκε η διαμάχη αυτή;

-Τελικά πώς ξεπεράστηκε η κρίση που είχε ξεσπάσει;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/e-enotita/24o-kefalaio-i-krisi-tis-ikonomachias-dichazi-tous-vizantinous

Ερώτηση βιβλίου 1

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/e-enotita/24o-kefalaio-erotisis

25ο  Κεφάλαιο: Το Βυζάντιο φτάνει στο απόγειο της ακμής του

-Πώς κυβέρνησαν οι Μακεδόνες αυτοκράτορες και τι αλλαγές έκαναν;

-Με ποιον τρόπο ρύθμισαν τα εξωτερικά θέματα;

-Στο εσωτερικό του κράτους τι αλλαγές έκαναν;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/e-enotita/25o-kefalaio-to-vizantio-ftani-sto-apogio-tis-akmis-tou

Ερώτηση βιβλίου 2

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/e-enotita/25o-kefalaio-erotisis

26ο  Κεφάλαιο: Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κλασσικών

-Τι σχέδια είχαν οι Μακεδόνες αυτοκράτορες και πώς τα πραγματοποίησαν;

-Το κατάφεραν και πώς;

-Γιατί ονομάστηκε «χρυσή» αυτή η εποχή;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/e-enotita/26o-kefalaio-i-anaptixi-ton-grammaton-kai-i-meleti-ton-archaion-ellinon-klassikon

Ερώτηση βιβλίου 1

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/e-enotita/26o-kefalaio-erotisis

27ο  Κεφάλαιο: Η καθημερινή ζωή στην ύπαιθρο στα χρόνια των Ισαύρων και των Μακεδόνων

-Πού ζούσαν οι κάτοικοι του Βυζαντινού κράτους; Πώς έμοιαζαν τα σπίτια τους;

-Οι κάτοικοι που ζούσαν σε ορεινά χωριά ή σε νησιά τι ασχολίες είχαν;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/e-enotita/27o-kefalaio-i-kathimerini-zoi-stin-ipaithro-sta-chronia-ton-isauron-kai-ton-makedonon

Ερώτηση βιβλίου 1

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/e-enotita/27o-kefalaio-erotisis

 

ΣΤ  Ενότητα

28ο  Κεφάλαιo: Το Κράτος αντιμετωπίζει μεγάλα εσωτερικά προβλήματα

-Ποια εσωτερικά προβλήματα δημιούργησαν οι λάθος ενέργειες των αυτοκρατόρων;

-Ποιους νόμους άλλαξαν και τι επιπτώσεις είχαν οι αλλαγές αυτές;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/28o-kefalaio-to-kratos-antimetopizi-megala-esoterika-provlimata

Ερωτήσεις βιβλίου 1, 2

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/28o-kefalaio-erotisis

29ο  Κεφάλαιο: Νέοι εχθροί εμφανίζονται και αποσπούν εδάφη από την αυτοκρατορία

-Ποιοι είναι αυτοί οι νέοι εχθροί και από πού ήρθαν;

-Κατάφεραν να κατακτήσουν την Πόλη;

-Πώς αντιμετώπισε τον νέο εχθρό ο Αλέξιος Α';

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/29o-kefalaio-nei-echthri-emfanizontai-kai-apospoun-edafi-apo-tin-autokratoria

Ερωτήσεις βιβλίου 1, 2

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/29o-kefalaio-erotisis

30α  Κεφάλαιο: Η τέταρτη σταυροφορία και η άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους

-Γιατί ήταν σημαντικό που οι Σελτζούκοι κατέλαβαν τα Ιεροσόλυμα;

-Τι έκαναν σε αυτήν την περίπτωση οι Βυζαντινοί;

-Οι Βενετοί γιατί δέχτηκαν να βοηθήσουν;

-Τι συνέβη όταν οι σταυροφόροι έφτασαν στην Κωνσταντινούπολη;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/30a-kefalaio-i-tetarti-stauroforia-kai-i-alosi-tis-konstantinoupolis-apo-tous-fragkous

Ερώτηση βιβλίου 1

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/30a-kefalaio-erotisis

30β  Κεφάλαιο: Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης

-Ποια ήταν τα κράτη και ποιοι οι ηγεμόνες τους;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/30v-kefalaio-ta-ellinika-krati-meta-tin-alosi-tis-polis

31ο  Κεφάλαιο: Η ανάκτηση της Πόλης από το Μιχαήλ Η’, τον Παλαιολόγο

-Έπαιξε κάποιο ρόλο η Νίκαια στην ανάκτηση της Πόλης;

-Ποιες ενέργειες έκανε ο Παλαιολόγος όταν η Πόλη απαλλάχτηκε από τους Φράγκους;

-Ποια προβλήματα είχε τώρα να λύσει ο αυτοκράτορας Μιχαήλ Η’, ο Παλαιολόγος;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/31o-kefalaio-i-anaktisi-tis-polis-apo-to-michail-i-ton-palaiologo

Ερωτήσεις βιβλίου 1, 2

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/31o-kefalaio-erotisis

32ο  Κεφάλαιο: Η Θεσσαλονίκη γνωρίζει μεγάλη ακμή

-Γιατί ήταν τόσο σημαντική η θέση της;

-Τι ήταν το «κίνημα των Ζηλωτών»;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/32o-kefalaio-i-thessaloniki-gnorizi-megali-akmi

Ερώτηση βιβλίου 1

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/32-kefalaio-erotisis

33ο  Κεφάλαιο: Οι Οθωμανοί Τούρκοι κατακτούν βυζαντινά εδάφη

-Ποιος απειλεί πάλι το Βυζάντιο;

-Ποιος ήταν αρχηγός των Οθωμανών Τούρκων;

-Ποιες περιοχές κατέκτησαν οι Οθωμανοί με σουλτάνο τον Βαγιαζήτ;

-Τι έγινε μεταξύ Οθωμανών και Μογγόλων; Ποιος επικράτησε;

-Τι έγινε με την Κωνσταντινούπολη;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/33o-kefalaio-i-othomani-tourki-kataktoun-vizantina-edafi

Ερώτηση βιβλίου 1

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/33o-kefalaio-erotisis

34ο  Κεφάλαιο: Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος προσπαθεί να σώσει την πρωτεύουσα

-Ποιος ήταν ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος και τι έκανε πριν γίνει αυτοκράτορας;

-Ποιος ανέλαβε τον θρόνο του Βυζαντίου μετά το θάνατό του;

-Τι μέσα χρησιμοποίησε για να λύσει τα προβλήματα που αντιμετώπιζε η αυτοκρατορία;

-Τι αποτελέσματα είχαν τα μέτρα που προσπάθησε να πάρει;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/34o-kefalaio-o-konstantinos-palaiologos-prospathi-na-sosi-tin-proteuousa

Ερώτηση βιβλίου 1

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/34o-kefalaio-erotisis

35ο  Κεφάλαιο: Οι Τούρκοι πολιορκούν την Κωνσταντινούπολη

-Τήρησε ο Μωάμεθ Β’ τις συνθήκες που υπέγραψε ο πατέρας του;

-Τι συνέβη μετά την άρνηση του Κωνσταντίνου να παραδώσει την Πόλη;

-Ποιο γεγονός έγινε στις 20 Απριλίου που εξόργισε τον Μωάμεθ;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/35o-kefalaio-i-tourki-poliorkoun-tin-konstantinoupoli

Ερώτηση βιβλίου 1

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/35o-kefalaio-erotisis

36ο  Κεφάλαιο: Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους

-Τι μέτρα πήρε αυτή τη φορά ο Μωάμεθ;

-Τι έγινε στον Κεράτιο κόλπο;

-Τι έκανε ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος και τι ακολούθησε; 

-Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Παλαιολόγος πού βρισκόταν εκείνη τη δύσκολη ώρα;

-Πότε έπεσε στα χέρια των Οθωμανών η Πόλη;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/36o-kefalaio-i-alosi-tis-konstantinoupolis-apo-tous-tourkous

Ερωτήσεις βιβλίου 1, 2

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/st-enotita/36o-kefalaio-erotisis

Ζ  Ενότητα

37ο  Κεφάλαιο: Η βυζαντινή Κύπρος

-Οι Ρωμαίοι κατέκτησαν την Κύπρο;

-Πώς αξιοποίησε την Κύπρο ο Μ. Κωνσταντίνος;

-Γιατί η Κύπρος έγινε το «μήλο της έριδος» ανάμεσα σε Άραβες και Βυζαντινούς;

-Πώς τελείωσαν οι διαμάχες Αράβων και Βυζαντινών για την Κύπρο;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/z-enotita/37o-kefalaio-i-vizantini-kipros

38ο  Κεφάλαιο: Η διπλωματία των Βυζαντινών

-Τι «διπλωματικές» ενέργειες έκαναν οι Βυζαντινοί;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/z-enotita/38o-kefalaio-i-diplomatia-ton-vizantinon

Ερώτηση βιβλίου 1

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/z-enotita/38o-kefalaio-erotisis

39ο  Κεφάλαιο: Η γυναίκα στη βυζαντινή κοινωνία

-Τι άλλαξε ο Ιουστινιανός στο θέμα των δικαιωμάτων της γυναίκας;

-Πώς περνούσαν τη ζωή τους οι γυναίκες στη Βυζαντινή περίοδο;

-Συμμετείχαν οι γυναίκες στην κοινωνική ζωή του Βυζαντίου;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/z-enotita/39o-kefalaio-i-ginaika-sti-vizantini-kinonia

40ο  Κεφάλαιο: Η βυζαντινή τέχνη

-Από ποιους δέχτηκε επιρροές η βυζαντινή τέχνη;

-Ποιο ήταν το κέντρο της βυζαντινής τέχνης;

-Τι ήταν η βυζαντινή λαϊκή τέχνη;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/z-enotita/40o-kefalaio-i-vizantini-techni

41ο  Κεφάλαιο: Η παιδεία στο Βυζάντιο

-Τι πίστευαν οι Βυζαντινοί για την εκπαίδευση;

-Τι συνέβη την περίοδο της εικονομαχίας;

-Τι μαθήματα διδάσκονταν στις ανώτερες σχολές;

-Οι γυναίκες πήγαιναν στις σχολές; Σπούδαζαν;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/z-enotita/41o-kefalaio-i-paidia-sto-vizantio

Ερώτηση βιβλίου 1

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/z-enotita/41o-kefalaio-erotisis

42ο  Κεφάλαιο: Η γλώσσα των Βυζαντινών

-Με τον ίδιο τρόπο μιλούσαν όλοι την ελληνική γλώσσα;

-Διατηρήθηκε για πολλά χρόνια αυτή η διαφορά στη γλώσσα;

-Η «μικρογράμματη γραφή» τι ήταν;

-Τι μεσολάβησε και μετέτρεψαν τα κεφαλαία γράμματα σε μικρά;

-Τελικά πώς πήρε η γλώσσα μας τη μορφή που έχει σήμερα;

https://app.brainy.gr/lessons/e-dimotikou/istoria/z-enotita/42o-kefalaio-i-glossa-ton-vizantinon

Αναζητήστε τον αντίστοιχο Οδηγό Μελέτης - Α' Τριμήνου & Οδηγό Μελέτης – Β’ Τριμήνου για περισσότερη επανάληψη και ολοκληρωμένη εμπέδωση της διδαχτέας ύλης.