Η “μετάβαση” ορίζεται ως το “πέρασμα” από έναν “γνωστό” σε έναν “άγνωστο κόσμο” που εμπεριέχει σύνθετες και διαδοχικές διαδικασίες αλλαγών που επηρεάζουν το συνολικό φάσμα της ατομικής και κοινωνικής ζωής.
Στην Α’ Δημοτικού ξεκινά το ταξίδι των παιδιών στη σχολική ζωή. Είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό γεγονός στη ζωή του παιδιού, που φαίνεται, καθ’ ότι αλλάζει σωματικά, αναπτυξιακά, συναισθηματικά και κοινωνικά.
Πολλά παιδιά έχουν άγχος για αυτή τη νέα αρχή, για το άγνωστο. Όμως συχνά παρατηρείται ότι και οι γονείς έχουν το ίδιο άγχος και ανησυχία. Υπάρχουν πολλά που μπορούμε να κάνουμε ως γονείς, ώστε να διευκολύνουμε όσο γίνεται περισσότερο την προσαρμογή του παιδιού και την αγάπη του για τη νέα πραγματικότητα.
Είναι σημαντικό να υπάρχει ηρεμία τους καλοκαιρινούς μήνες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Να συζητάμε με το παιδί για τις σκέψεις του, τα συναισθήματά του, τις ανησυχίες του. Καλό είναι να του επιβεβαιώνουμε ότι ο γονιός και ο δάσκαλος θα είναι πάντα δίπλα του για βοήθεια. Η συμπεριφορά μας στις αντιδράσεις του παιδιού να είναι σταθερή και να του εμπνέει ασφάλεια και εμπιστοσύνη. Τα παιδιά πρέπει να περιμένουν μία όμορφη αλλαγή στη ζωή τους, μία νέα αρχή όμορφων, καινούριων εμπειριών, γνώσεων και φιλίας.
Τα παιδιά είναι απαραίτητο να έχουν «γνωρίσει» το σχολείο που πρόκειται να φοιτήσουν, πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Nα γίνεται μία επίσκεψη του παιδιού με τους γονείς του, ώστε να δει την τάξη του, το προαύλιο, να μιλήσει με τη δασκάλα κ.α. Αυτή η διαδικασία συμβάλλει στο να νιώσει το παιδί ασφάλεια, να ξέρει το πρόγραμμά του, να εξοικειωθεί με τον χώρο και να αποβάλλει αρκετό από το άγχος των πρώτων ημερών.
Βοηθάμε το παιδί στην προσαρμογή του τηρώντας μία ρουτίνα στο πρόγραμμα του ύπνου και του πρωινού ξυπνήματος. Τα παιδιά χρειάζονται να είναι ξεκούραστα, για να μπορούν να απολαμβάνουν τη μέρα τους εποικοδομητικά και ευχάριστα. Επίσης, βοηθάμε το παιδί στη μελέτη του, το βοηθάμε να ετοιμάσει την τσάντα του για την επόμενη μέρα, να διαλέξει τα ρούχα του με στόχο το παιδί να αυτονομηθεί σταδιακά.
Ευχάριστη διαδικασία για το παιδί αλλά και τους γονείς είναι να μοιραστούν οι γονείς με το παιδί τις δικές τους εμπειρίες από το σχολείο, να του δείξουν φωτογραφίες από την Α’ τάξη και να μιλήσουν για τους φίλους τους και τους δασκάλους τους.
Η στάση και η προετοιμασία του σχολείου για την προσαρμογή του παιδιού είναι βέβαια σημαντική και ιδιαίτερη. Κύριο μέλημα του σχολείου σε αυτή τη διαδικασία είναι τα παιδιά να είναι χαρούμενα και ευτυχισμένα στον χώρο του σχολείου τόσο όσον αφορά τη μαθησιακή διαδικασία, όσο και την κοινωνικοποίησή τους. Από την πρώτη μέρα είναι σημαντικό να νιώσει το παιδί ότι το σχολείο είναι η συνέχεια της οικογένειάς του. Πρέπει να νιώσει ασφάλεια, αποδοχή και την αίσθηση ότι ανήκει σε μία ομάδα.
Παράλληλα με την ψυχοσυναισθηματική του εξέλιξη δίνουμε έμφαση και στη γνώση. Τα παιδιά έχουν μία φυσική τάση για μάθηση όταν κάτι τους τραβά το ενδιαφέρον. Ο δάσκαλος πρέπει να παρατηρεί και να στοχεύει στα ενδιαφέροντα και στις δυνατότητες του κάθε παιδιού ξεχωριστά. Καλό είναι να θυμίζουμε στα παιδιά ότι δε χρειάζεται να τα κάνουν όλα τέλεια, αλλά ότι είναι σημαντικό να προσπαθούν και να τολμούν να μαθαίνουν νέα πράγματα. Τέλος, ούτε οι γονείς θα πρέπει να έχουν άγχος για το αν το παιδί τους είναι τέλειο σε όλα, αφού το παν είναι η προσπάθεια.
Πηγή: montessori.gr
Εγγραφείτε στο brainy και προσεγγίστε με διαφορετική ματιά τον κόσμο των παιδιών, μέσα από επιστημονικά άρθρα και προτάσεις της εκπαιδευτικής ομάδας. Γίνετε μέλος του brainy world.