<
Eκπαίδευση
02 Σεπτεμβρίου 2024

Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Οι προβληματισμοί των παιδιών

brainy

Εκπαιδευτική Ομάδα

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι μια πολύπλοκη διαδικασία, καθώς είναι μια περίοδος σημαντικών και ραγδαίων αλλαγών τόσο στο ακαδημαϊκό πλαίσιο, όσο και στο κοινωνικο-συναισθηματικό και βιολογικό κομμάτι. Επειδή η μετάβαση στο Γυμνάσιο συμβαίνει παράλληλα με τη μετάβαση των μαθητών από την παιδική στην εφηβική ηλικία, οι προκλήσεις που βιώνουν οι μαθητές, διπλασιάζονται.

Μέσα από βιωματικά εργαστήρια που πραγματοποιήθηκαν σε δύο Στ΄ τάξεις ενός Δημοτικού σχολείου της Λευκωσίας, αναδύθηκαν οι κύριες ανησυχίες των παιδιών αναφορικά με τη μετάβαση.

Το 44,8% των παιδιών εξέφρασε ανησυχία για τον όγκο των εργασιών / δυσκολία των μαθημάτων που αναμένουν στο γυμνάσιο. Από τη μια, το 58,6% των μαθητών είναι περίεργοι να γνωρίσουν τους καινούργιους καθηγητές αλλά ταυτόχρονα ανησυχούν για τις απαιτήσεις τους στο κάθε μάθημα αφού όπως αρκετά παιδιά είπαν «οι καθηγητές καθοδηγούν σε κάθε μάθημα ξεχωριστά ενώ οι δάσκαλοι στο δημοτικό διδάσκουν τα πάντα».
Ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών χαίρονται που θα γνωρίσουν καινούργια άτομα / μεγαλύτερα παιδιά στο γυμνάσιο (79,3%) και είναι περίεργα για το πώς νιώθουν και συμπεριφέρονται οι μαθητές του γυμνασίου αλλά ανησυχούν για τη δική τους συμπεριφορά (38%) και πόσο αυτή θα επηρεάζει τους βαθμούς και τη διαγωγή τους.
Ένα μεγάλο ποσοστό μαθητών ανησυχεί για το ότι δεν θα είναι μαζί με τα παιδιά που γνωρίζουν και συναναστρέφονται τόσα χρόνια στο δημοτικό (76%), αφού κάποια παιδιά θα φοιτήσουν σε άλλα γυμνάσια.

Οι ανησυχίες των μαθητών είναι εύλογες. Οι μαθητές είπαν ότι θα είναι βοηθητικό να:

  • Καθιερώσουν από νωρίς ένα πρόγραμμα μελέτης το οποίο θα ακολουθούν καθημερινά. Το Γυμνάσιο απαιτεί περισσότερο διάβασμα και πολλή προσπάθεια.
  • Ζητούν βοήθεια από τους γονείς τους, αν δυσκολεύονται στα μαθήματα. Ωστόσο, είναι δική τους ευθύνη να ολοκληρώνουν τις εργασίες και να αποτείνονται στους καθηγητές τους για απορίες και ερωτήματα.
  • Συζητούν τις ανησυχίες τους (αναφορικά με το σχολείο αλλά και για πιο προσωπικά θέματα) με τους καθηγητές, τους γονείς ή/και τους φίλους τους.
  • Ίσως στην αρχή να τους τρομάξουν οι αλλαγές. Είναι ευκαιρίες να μάθουν καινούρια πράγματα. Θα χρειαστούν λίγο χρόνο μέχρι να προσαρμοστούν αλλά δεν θα απογοητευτούν!
  • Να βρίσκουν χρόνο για ξεκούραση και χαλάρωση.

Ο ρόλος των γονιών στη μετάβαση, είναι εξαιρετικής σημασίας. Αν η μετάβαση δεν γίνει ομαλά, μπορεί να αποκαρδιώσει, να μειώσει τα κίνητρα για μάθηση και να απομακρύνει από το σχολικό σύστημα το παιδί. Ας μην ξεχνάμε πως οι έφηβοι δεν είναι προβληματικά άτομα, αλλά άτομα βαθιά προβληματισμένα. Ας δείξουμε υπομονή, κατανόηση και αποδοχή των δικών τους εγνοιών και ανησυχιών.

Κλείνοντας, σκόπιμο είναι να αναφέρουμε τα λεγόμενα του γνωστού ψυχολόγου Barrie Hopson «….Τίποτα και κανείς δεν παραμένει ίδιος. Η φύση απεχθάνεται τα κενά και τη στασιμότητα. Ένα σταθερό σημείο δείχνει ότι είναι μια στάση ενός ταξιδιού από τον ένα τόπο στον άλλο. Αν σταθείς κάπου για πολύ, το ταξίδι σου θα φθάσει στο τέλος. Μείνε και διασκέδασε αλλά όμως να ξέρεις ότι σε περιμένουν πολλά και διαφορετικά πράγματα ακόμα. Μπορεί να μην είσαι ικανός να διακόψεις το ταξίδι αλλά μπορείς να πετάξεις!»

Πηγή: paideia-news.com, montessori.gr

Εγγραφείτε στο brainy και προσεγγίστε με διαφορετική ματιά τον κόσμο των παιδιών, μέσα από επιστημονικά άρθρα και προτάσεις της εκπαιδευτικής ομάδας. Γίνετε μέλος του brainy world.

Αξίζει να διαβάσεις