Με άλλη ματιά
31 Ιανουαρίου 2019

Αναζητώντας εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης

Αλέκος Λιδωρίκης

Δημοσιογράφος

Αναζητώντας εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης: Οι προτάσεις πολλές, άλλες δοκιμασμένες στο χρόνο και άλλες όχι. Οι γονείς αποφασίζουν αρχικά, αλλά τα παιδιά είναι τελικά εκείνα που θα επιλέξουν με το δικό τους μοναδικό αισθητήριο εάν τους ταιριάζουν και εάν θα τις εντάξουν στη ζωή τους.

Το brainy προτείνει σε γονείς και παιδιά να διερευνήσουν δύο δραστηριότητες που χρονικά τους χωρίζουν αιώνες αναφορικά με την «ημερομηνία γέννησης τους», έχουν όμως πολλά κοινά σημεία. Η ιστορία της πρώτης δραστηριότητας- παιχνίδι χάνεται στα βάθη των αιώνων με διάφορες χώρες να διεκδικούν την πατρότητά της, με τη δεύτερη εκπαιδευτική δραστηριότητα να μετράει μερικά χρόνια. Ποιες είναι;

Το σκάκι και η εκπαιδευτική ρομποτική  

Τι μπορεί να συνδέει ένα από τα αρχαιότερα παιχνίδια στον κόσμο με ένα από τα νεότερα; Τι προσφέρει στα παιδιά η ενασχόληση με τις δύο αυτές δραστηριότητες;

Η ανάπτυξη της συγκέντρωσης, της μνήμης, της λογικής σκέψης, της δημιουργικότητας και της φαντασίας, της ικανότητας κρίσης, της υπεύθυνης λήψης αποφάσεων και της προσοχής, είναι μερικές μόνον από τις ικανότητες και αισθήσεις των παιδιών κάθε ηλικίας, που «ξυπνούν» και καλλιεργούνται με την ενασχόληση τόσο με το σκάκι, όσο και με την εκπαιδευτική ρομποτική. Οι ικανότητες αυτές συνοδεύουν τα παιδιά σε όλη τους την ζωή και εξελίσσονται με ό,τι θετικό συνεπάγεται για τη ζωή τους.

Η εκπαιδευτική αξία τόσο του σκακιού όσο και της ρομποτικής έχουν αναγνωρισθεί σε αρκετές χώρες και έχουν ενταχθεί με κάποιο τρόπο στα σχολεία. Στην Ελλάδα έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες και πρωτοβουλίες και η διαδικασία είναι σε εξέλιξη.

Για το σκάκι όλοι μας γνωρίζουμε τα βασικά. Όσον αφορά στη ρομποτική, τα παιδιά γνωρίζουν περισσότερα από τους γονείς! Για αυτό αναφέρουμε ένα ενδεικτικό ορισμό για τους γονείς: Η ρομποτική είναι μια δραστηριότητα στην οποία τα παιδιά σχεδιάζουν, κατασκευάζουν και προγραμματίζουν μια ρομποτική κατασκευή. Τα παιδιά, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, εργάζονται σε ομάδες, έχοντας το καθένα μια συγκεκριμένη δραστηριότητα. Καλούνται έτσι να εφαρμόσουν στην πράξη όσα έχουν μάθει στη φυσική, τα μαθηματικά, τη γεωμετρία, τη μηχανική. Η ρομποτική συνδυάζει τη μάθηση με το παιχνίδι με θετικές επιπτώσεις εκτός από το γνωστικό τομέα και στο συναισθηματικό, όπως η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησης.

Πού μπορεί κανείς να αναζητήσει αυτές τις δραστηριότητες; Τόσο για το σκάκι όσο και για τη ρομποτική στη χώρα μας υπάρχουν οργανωμένες δομές που με μια αναζήτηση στο διαδίκτυο μπορούν να βρουν οι γονείς τι ταιριάζει για το παιδί τους. Ταυτόχρονα δεκάδες είναι τα πρωταθλήματα, οι αγώνες, τα φεστιβάλ, οι διαγωνισμοί σκάκι και ρομποτικής σε πανελλήνιο και τοπικό επίπεδο.

Πρωταθλήματα στα οποία σε λίγο καιρό δεν θα συναγωνίζονται μόνον παιδιά με παιδιά, αλλά και παιδιά με ρομπότ που τα ίδια κατασκεύασαν! Ο λόγος για το ρομπότ που παίζει σκάκι και κατασκευάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα από μία ομάδα φοιτητών του τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής του Πολυτεχνείου Κοζάνης και μέλη της ομάδας Hyperion Robotics.