Άρθρα
09 Ιανουαρίου 2024

Ο αγώνας των καλών βαθμών

brainy

Εκπαιδευτική Ομάδα

Είναι οι καλοί βαθμοί το Α και το Ω; 

Τα περισσότερα παιδιά πιστεύουν ότι η νοημοσύνη τους και η αξία τους ισοδυναμεί με τους καλούς βαθμούς τους.

Το σχολείο οδηγεί στους βαθμούς και η αξιολόγηση των μαθητών έχει αποκτήσει ένα ιδιαίτερα κοινωνικό περιεχόμενο. Γονείς και εκπαιδευτικοί ασχολούνται κατά προτεραιότητα με τους βαθμούς και τις επιδόσεις στα διαγωνίσματα, αγνοώντας ή παραμερίζοντας άλλες σημαντικές κατακτήσεις και προόδους των παιδιών. 

Οι καλοί βαθμοί αυτόματα χαρακτηρίζουν ένα παιδί-μαθητή ως έξυπνο, εργατικό, άξιο, καλό, κλπ. Αξία που δίνεται από την κοινωνία και το οικείο περιβάλλον όπου μεγαλώνει. Οι βαθμοί καθορίζουν και επηρεάζουν καταλυτικά τη συνείδηση των παιδιών.

Ο βαθμός μπορεί και απεικονίζει μόνο μία μέτρηση της επιτυχίας. Η προσπάθεια, η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η συνεργασία, η περιέργεια, ο σεβασμός, η ευγένεια, η ικανότητα να αγαπάς, η κοινωνική και συναισθηματική νοημοσύνη, η ειλικρίνεια και άλλα τόσα, δεν μπορούν να μετρηθούν από τα διαγωνίσματα και τα τεστ.

Στην πραγματικότητα όμως οι κριτικές ικανότητες του παιδιού είναι αυτές που θα το οδηγήσουν στην αυριανή επιτυχία. Οι καλοί βαθμοί δεν εγγυώνται πάντα την επιτυχία των παιδιών.

Σε κάθε εκπαιδευτικό σύστημα η αξιολόγηση είναι απαραίτητη γιατί μέσα από αυτήν ο εκπαιδευτικός σχεδιάζει, προγραμματίζει και διαμορφώνει την εξέλιξη της διδακτικής διαδικασίας. Πολλοί μελετητές όμως έχουν τονίσει ότι οι βαθμοί που προκύπτουν από τα τεστ θα πρέπει να αποτελούν μόνο ένα μέρος της αξιολόγησης και θα πρέπει να λειτουργούν ως συμπληρωματική πηγή πληροφοριών για τον μαθητή.

Θα πρέπει να αναγνωρίζουμε την προσπάθεια και τη βελτίωση, όσο μικρή και αν φαίνεται στα μάτια μας, που κάνουν τα παιδιά. Αν και οι βαθμοί είναι αυτοί που θα καθορίσουν ποιο παιδί θα περάσει στο πανεπιστήμιο και σε ποια σχολή, σίγουρα όμως δεν είναι η αρχή και το τέλος του κόσμου.

Η προσπάθεια, ο αγώνας και η καθημερινή βελτίωση που κάνει ένα παιδί δεν μπορούν να αποτυπωθούν πάντα μέσα από τους βαθμούς του. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί σίγουρα θα πρέπει να προσπαθούν και να επιδιώκουν το παιδί να δίνει τον καλύτερό του εαυτό στο σχολείο. Από την άλλη πλευρά όμως θα πρέπει να δίνουν προσοχή στην συνολική εικόνα του παιδιού και θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψιν τα μοναδικά και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Είναι εξαιρετικά άδικο να αξιολογούμε τα παιδιά μόνο από τα νούμερα που φέρνουν στους βαθμούς και να μην αναγνωρίζουμε την προσπάθεια, την πρόοδο και τη βελτίωση που κάνουν.

Τα παιδιά είναι κάτι παραπάνω από μαθητές! Είναι μέλη της οικογένειάς σας, είναι φίλοι, είναι αδέρφια, είναι σκεπτόμενα άτομα, είναι καλλιτέχνες, είναι αθλητές, είναι μουσικοί, έχουν δημιουργική σκέψη, έχουν χιούμορ, έχουν σοφία, έχουν πνεύμα συνεργασίας και συντροφικότητας, έχουν την ικανότητα να αγαπούν και να προσφέρουν.

Οι γονείς, οι ενήλικες και οι εκπαιδευτικοί έχουν την ικανότητα να καλλιεργούν και να ενθαρρύνουν όλα αυτά τα χαρακτηριστικά δίνοντας το μήνυμα στα παιδιά ότι είναι κάτι περισσότερο από τους βαθμούς τους!

Εγγραφείτε στο brainy και προσεγγίστε με διαφορετική ματιά τον κόσμο των παιδιών, μέσα από επιστημονικά άρθρα και προτάσεις της εκπαιδευτικής ομάδας. Γίνετε μέλος του brainy world.

Πηγή: parentshelp.gr [Συγγραφή: Ελένη Σίγκου]